Direktlänk till inlägg 25 november 2021

När jag jämför elbolag

Av Alex Sander - 25 november 2021 12:14

Om man jämför elbolag, hur ska man egentligen tänka då? Tanken slog mig i lördags. Tanken slog mig så pass mycket att jag ställde frågan till de jag umgicks med. Vi var nämligen på en middag med ett gäng gamla vänner. Jag märkte att samtalsämnen började snurra iväg. De snurrade iväg så att jag inte kände att jag bottnade i något de andra pratade om. Jag ställde frågan rakt ut: ”Hur jämför man elbolag?”

 

Det blev tyst runt bordet. Jag hade inte väntat mig något annat. Inte för att frågan om hur man jämför elbolag skulle vara utmanande eller något. Den var bara väldigt oväntad i kontexten, och då kan det bli så. Jag fick i alla fall bra gehör. En av vännerna sa ”Jämför elbolag? Varför undrar du det? Var fan kom den frågan ifrån?”. Det var förstås där som jag till slut fick avslöja det huvudsakliga som jag ville nämna. Jag hade ju till slut köpt en lägenhet. Det var därför jag frågade om att jämföra elbolag. Det var ju dags för mig att börja tänka på sådant nu.

 

Jag fick en kram av allihop. Ja, minst en kram faktiskt. Flera av dem kom tillbaka till min sida av bordet och tog en till. Sedan satte vi oss ner igen och det blev mitt boende som blev fokus för samtalet. Den ene hade bättre tips än den andre. Till slut landade vi i det som initierade samtalet. Hur sjutton skulle jag göra för att hitta och jämföra elbolag? Var det egentligen någon av de andra som kunde svara på den frågan?

 

Min vän Ken nickade och tog till orda. Det brukade bli så, egentligen vad det än handlade om. Han sa att det bara fanns ett sätt att jämföra elbolag. Sedan namn-droppade han en sida som ingen annan runt bordet hade hört talas om. Hans axlar åkte upp, händerna pekade ut från kroppen, ögonen spärrades upp och munnen öppnades. Förvånat sa han: ”Har ni inte hört om X!?”. Alla skakade på huvudet.

 

Efter några sekunder och suckande från Ken tog Marie ordet på andra sidan bordet. ”Jag jämför alltid elbolag” på en annan sida. Sedan sa hon vad sidan hette och Ken brast ut i ett ”Va?!”. En tredje person kom in, som en reaktion på det Marie hade sagt. Han sa att han aldrig hade jämfört elbolag och frågade sedan hur hon kunde säga att hon ”alltid” använde den nämnda sidan. Samtalet var igång. Jag snappade upp tips där jag kunde se dem. 

 

Vi hörs nästa vecka igen. Nu ska jag jämföra elbolag.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alex Sander - Lördag 20 april 19:37

Är du orolig för dina rör? Det kan vara en rimlig eller obefogad rädsla, men det finns hjälp; huvudstaden kryllar av rör, så självklart kan du även hitta firmor som utför rörinspektioner i Stockholm. En sådan kontroll kan lugna dig, antingen ser det ...

Av Alex Sander - 30 december 2022 18:15

Vi berättar sagor på kvällarna. Detta gör oss på inget sätt unika. Jag skulle säga att det snarare gör oss väldigt mainstream. Däremot så är den unika aspekten att vi hittar på sagorna i stunden tillsammans med barnen. Javisst, helt improviserat och ...

Av Alex Sander - 28 juni 2022 10:03

Jag har tillåtit mig själv att skryta lite under senaste tiderna. Det är ett jävla otyg egentligen, om ni frågar mig. Jag brukar inte uppskatta skryt i vilken form det än presenteras. Jag gillar inte när jag själv gör det eller när folk i min omgivni...

Av Alex Sander - 21 juni 2022 11:38

Jag kommer nu att göra något som jag inte alls gör särskilt ofta. Jag kommer att blanda in mitt privatliv, mitt arbetsliv, i den här bloggen. Vanligtvis brukar dessa två liv hållas isär. Det finns många argument för varför det är en bra idé, enligt m...

Av Alex Sander - 12 juni 2022 14:18

Mammas dödsbo i Stockholm har bidragit till olika saker. Jag menar, det faktum att hon inte längre finns hos oss är tragiskt nog. Men det är just det som det är: Tragiskt. Det finns liksom inte någon variation i känslorna. När det var tal om dödsbot ...

Ovido - Quiz & Flashcards