Direktlänk till inlägg 30 december 2022

Ett kassasystem

Av Alex Sander - 30 december 2022 18:15

Vi berättar sagor på kvällarna. Detta gör oss på inget sätt unika. Jag skulle säga att det snarare gör oss väldigt mainstream. Däremot så är den unika aspekten att vi hittar på sagorna i stunden tillsammans med barnen. Javisst, helt improviserat och baserat på absolut ingenting än tankarna som kommer till oss. Den senaste sagan i räkningen handlade om kassasystem i ett land och en värld som är ganska lik vår egen. Jag tänkte att jag skulle berätta denna saga för er nu. I alla fall början av den:

 

Tänk om man inte kunde ljuga. Detta är en tanke som man måste ha närvarande för att förstå den här sagan om kassasystemet. Det är nämligen helt centralt. I den värld vi nu ska besöka har man inte uppfunnit det som vi i vår värld kallar för osanning. Det fann inte något sådant. Alla var ärliga i alla lägen vilket gjorde att många saker som vi kallar för ovanliga lös med sin frånvaro i denna tillvaro.

 

Kassasystem till exempel. De var utformade på ett helt annat sätt eftersom knappt något begick brått. Eller ja, det var i alla fall ingen som begick brott som kom undan med det. Om någon som försökte utnyttja det något godtrogna kassasystemet åkte fast – ja, då var det bara för poliserna, de få som fanns, att ställa en enkel fråga: ”Var det du som utnyttjade detta kassasystem?”. Om den misstänkta tjuven var skyldig så fick de veta det direkt. Ganska smart, eller hur?


Sedan kom en dag som tycktes som den vanligaste dagen i världen. Faktum är att det nästan var en löjligt vanlig dag. Som ur en saga, nästan. Frans som var ansvarig för kassasystemet hade just hällt upp en kopp med viol-te, precis som vanligt. Han satte sig vid kassasystemet och startade igång det och var redo att ta emot dagens första kund. Det var så som saker och ting började bli ovanliga.

 

Fram till Frans och nämnda kassasystem kom nämligen en man som bar ett stort kors hängandes runt halsen. Kassören hade aldrig sett något liknande. Han tyckte att det såg ut som en symbol men kunde inte avgöra. Fyllde korset en rent praktisk funktion? Var det något av vikt för den breda massan? Eller bara för mannen som bar korset? Svaren skulle komma och de skulle komma att kasta omkull precis allt. I stunden anade Frans bara inte just i vilken utsträckning.

 

Nästa vecka fortsätter jag historien om Frans, den främmande mannen och kassasystemet. Håll ut!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alex Sander - Lördag 20 april 19:37

Är du orolig för dina rör? Det kan vara en rimlig eller obefogad rädsla, men det finns hjälp; huvudstaden kryllar av rör, så självklart kan du även hitta firmor som utför rörinspektioner i Stockholm. En sådan kontroll kan lugna dig, antingen ser det ...

Av Alex Sander - 28 juni 2022 10:03

Jag har tillåtit mig själv att skryta lite under senaste tiderna. Det är ett jävla otyg egentligen, om ni frågar mig. Jag brukar inte uppskatta skryt i vilken form det än presenteras. Jag gillar inte när jag själv gör det eller när folk i min omgivni...

Av Alex Sander - 21 juni 2022 11:38

Jag kommer nu att göra något som jag inte alls gör särskilt ofta. Jag kommer att blanda in mitt privatliv, mitt arbetsliv, i den här bloggen. Vanligtvis brukar dessa två liv hållas isär. Det finns många argument för varför det är en bra idé, enligt m...

Av Alex Sander - 12 juni 2022 14:18

Mammas dödsbo i Stockholm har bidragit till olika saker. Jag menar, det faktum att hon inte längre finns hos oss är tragiskt nog. Men det är just det som det är: Tragiskt. Det finns liksom inte någon variation i känslorna. När det var tal om dödsbot ...

Av Alex Sander - 12 april 2022 11:27


Jag tror att mitt beslut att börja rikta in mig mot arbetsrätt var ett av de bästa jag tagit. Ja, i alla fall om man räknar beslut som är relaterade till arbetet. Idag kommer jag att berätta om hur detta gick till.   Det var för ca 5 år sedan nu,...

Ovido - Quiz & Flashcards