Alla inlägg under oktober 2019

Av Alex Sander - 29 oktober 2019 12:17

Jag ska börja detta inlägg med en snabb genomgång av min karriärsbana under de senaste åren. För 10 år sedan började jag arbeta på ett stort svenskt hudvårdsföretag. Verksamma både på den nationella och den internationella marknaden. Hundratals anställda, stora ljusa kontor, årlig konferens i skärgården, tjänstebilar – Ja, ni förstår. Ett sådant företag där allt rullar på och alltid blir bra i slutändan. Jag arbetade på marknadsavdelningen men kände nätt och jämt alla. Vi hade ett team som arbetade uteslutande med utformningen av nyhetsbrev. Bara en sån sak!

 

Hur som helst. Jag jobbade mig upp till en mellanchefsposition på bolaget och trivdes i rollen. Men för ett år sedan tog jag nästa steg i karriären och blev marknadschef på ett betydligt mindre bolag. Jag gick långt ifrån hudvårdsbranschen när jag nu klev in i tech-världen. Under mig på avdelningen hade jag 3 personer, alla mellan 25-30 år. Jag började med att kolla vad de olika sysslorna var. Och även här fanns en som var ansvarig för nyhetsbrev, och det är här som skon började klämma omedelbart. Det första nyhetsbrevet jag möttes av var undermåligt. Det var dåligt skrivet. Det var innehållslöst men innehöll ändå massor av text. Upprepningar, felstavningar, konstiga formuleringar. Allt som inte bör finnas i ett nyhetsbrev.

 

Jag ville inte bränna mina broar direkt, men bad att få se statistik på nyhetsbrevet som skickades ut en gång i veckan. Statistiken var ännu mer skrämmande än kvaliteten på brevet. Det visade sig att vi fick otroligt dålig feedback på utskicken. Dagen efter jag möttes av statistiken kallade jag till möte om nyhetsbrevet, och jag la korten på bordet direkt. Det var helt enkelt inte väl fördelade resurser att slita med ett nyhetsbrev som aldrig når målgruppen. Vi var tvungna att tänka om. Och den som instämde allra mest med vad jag sa var, något förvånande, just tjejen som var ansvarig för nyhetsbreven. ”Ja, jag förstår inte varför jag ska hålla på med det där. Jag kan ju inte skriva bra. Jag borde jobba med siffror”.

 

Jag blev tvungen att vara en vagel i ögat hos min nya VD under den närmaste tiden. Förklarade dag efter dag att vi behövde ytterligare en person på marknad. Någon som kunde skriva nyhetsbreven, en Copywriter. Ja, en Copywriter var vad vi behövde!

 

Och skam den som ger sig. Efter att jag själv hade tagit på mig nyhetsskriverierna under en tvåmånadersperiod fick vi in Micke. Frilansskribent som valt att satsa på en anställning istället för att flacka omkring.

 

Från katastrof till succé!

Är jag nöjd? Jo tack!

Av Alex Sander - 18 oktober 2019 18:20

Vet ni varför det är bättre att arbeta med catering i Uppsala än i någon annan stad? På grund av studenterna. Det finns som bekant mängder av studenter i staden, och varje terminsslut så ställs det till med mängder av examensfester runt om i hela länet. Varje år slår det mig hur otroligt många förfrågningar man som leverantör får runt oktober respektive april, då examen snart knackar på dörren.


Vi får fler och fler förfrågningar för varje år som går. Och varje år blir önskemålen från kunderna allt mer specifika. När vi, för ett antal år sedan, såg att trenden för vegansk catering i Uppsala steg tänkte vi att det var en bra trend. En trend som både var bra för klimatet, och som gjorde att vi som leverantörer var tvungna att utvecklas. Jag har bedrivit verksamhet inom catering i Uppsala i snart 20 år. Och jag har alltid varit väldigt noga med att påpeka hur utveckling alltid är att föredra framför mat-konservatism, som jag kallar det.


Förra veckan fick vi in en förfrågan om att leverera en burmesisk buffé. Tydligen hade den snart examinerande studenten rest i Burma (eller Myanmar) under fyra månaders tid, och blivit helt frälst i maten där. Dessvärre hade varken jag eller någon i min personal besökt landet. Vi visste ingenting om burmesisk mattradition, men det man inte vet får man ta reda på! Det är nämligen mitt andra motto för att bedriva bra verksamhet. Man ska alltid ge kunden vad den vill ha. Försöker man inte är man feg. Och feg ska man aldrig vara.


Hur som helst. Jag tror inte att jag sticker ut hakan när jag säger att vi ska leverera Uppsalas första burmesiska catering. Och det kommer att bli spektakulärt! Efter att jag och min kökschef Johan satt oss ner vid Google och undersökt olika recept och texter om den här spännande matlagningskulturen skred vi till verket. Vi prövar alltid att laga och smaka maträtterna innan vi slutligen lagar och levererar till kund.


Det var fantastiska smaker. Mat i Burma innebär mängder av olika rätter i väldigt små fat. Maten serveras uteslutande med ris, och man får själv disponera tallriken så att den smakar av det man tycker bäst om. Genialisk och perfekt mat för catering i Uppsala.


Vi är övertygade om att kunden kommer att bli nöjd.

Jag återkommer med omdömet!

Skapa flashcards