Alla inlägg under augusti 2021

Av Alex Sander - 25 augusti 2021 15:55

Okej, nu ska ni få höra vad jag har gjort sedan sist. Detta ämne är nog mer intressant för vissa än för andra, men alla kan inte alltid vara nöjda. Jag lät nyligen utföra en rekond i Haninge på min bil. Då undrar säkert vissa av er: Vad sjutton innebär det?

 

Vad kul att ni frågar! Rekond i Haninge är just vad jag ska berätta om i det här inlägget. Pass på, vänner!

 

Det korta svaret är att det är en typ av biltvätt, inte bara i Haninge utan överallt. Det är nästan synd att kalla för tvätt dock. Det är så oerhört mycket mer än så. Jag talar nu som om jag är väldigt bekant med saken, men så är inte fallet. Detta var min första rekond i Haninge. Det var definitivt inte min sista.

 

Så, man kan säga att gänget i Haninge som jag besökte utförde en biltvätt av stora mått. Jag hade fått det som kallades för helrekond av min familj i 30-årspresent. Man kan verkligen säga att det gjorde sig förtjänt av sitt namn. Snacka om heltäckande biltvätt i Haninge.

 

När man anlitar någon för rekond i Haninge med prefixet ”Hel” så får man en lång rad tvättjänster. Vi kan börja med att titta närmare på exteriören. Här tas rost bort. Man ägnar sig åt flera olika typer av avfettning. Teamet rengör egentligen allt som kan rengöras, vilket bland annat innebär dörrar och fönster. Det poleras, det putsas och det glansas (om det nu är ett ord). Man kan med andra ord säga att denna typ av biltvätt i Haninge ser till att varenda millimeter av bilen är ren.

 

Nu öppnar vi dörren och kliver in i bilen. Den rekond i Haninge jag fick i present innebar nämligen också rengöring av insidan. Nu snackar vi fingertoppskänsla på oerhörd nivå. Hela bilen dammsugs, till att börja med. Tryckluft får sedan tränga in i varenda vrå i bilen för att garantera att all smuts avlägsnas. Rengöring av alla form av interiör sker sedan. Fönstren putsas inifrån. Gummidetaljer rengörs. Till och med sätena tvättas här. Det är faktiskt helt otroligt vad teamet på biltvätten i Haninge gjorde med min bil.

 

Så, nu har ni fått en genomgång av min nya favoritsyssla i livet: Att lämna in bilen för rekond i Haninge. Man kan nästan tro att jag är lobbyist, men så är inte fallet.

 

Av Alex Sander - 18 augusti 2021 10:31

Tredje gången gillt. Senaste tiden har jag skrivit lite om hur min flytt till huvudstaden gick till. Det gläder mig att det är ett ämne som verkar engagera många av er. Då är vi nog trots allt väldigt lika. Som ni säkert vet så är människoöden bland det häftigaste jag vet. Jag kan gå vilse på stan ibland, bara för att jag fantiserar om var alla människor kommer ifrån. Vad de bär med sig i sina bagage och vartåt de ska, både bokstavligt och bildligt.

 

Jag flyttade till Stockholm för att arbeta med balkongrenovering. Detta är en väldig massa år sedan. Faktum är att jag tycker att det är svårt att hålla koll på åren. Hur himla längesen är det nu igen?

 

Jag ställde frågan till Henka, en vän som jobbade med balkongrenovering i Stockholm med mig. Han brukar ha koll på årtal, och så även denna gång. Den sommar som vi arbetade med balkongrenovering i Stockholm ihop var 2008. Det är alltså över 10 år sedan. Det till och med närmar sig 15 år. Helt otroligt.

 

Som jag nämnt i tidigare inlägg så var beslutet om att flytta till Stockholm och arbeta med balkongrenovering avgörande. Inte nödvändigtvis för vilken typ av jobb det var. Det blev trots allt bara några månader över sommaren. Beslutet kom att påverka mitt liv mer än något annat. Detta eftersom jag valde att bli kvar i huvudstaden. Jag slutade med balkongrenovering men fortsatte med Stockholm, kan man säga.

 

Jag ska inte upprepa mig och gå djupare in på det där. Vad jag däremot ska göra är att säga svaret på en fråga som många av er har ställt. Frågan gällde hur det blev just balkongrenovering i Stockholm. ”Varför inte något annat arbete? Var det självklart redan från början?” har vissa av er undrat. Här kommer svaret:

 

Det var en ren slump. Jag tror aldrig att jag hade tänkt på att flytta till Stockholm, och än mindre på balkongrenovering. Det var min mammas gamla klasskamrat som var på besök i hemstaden. Hennes man kom med på besök hos föräldrarna en kväll och av en slump var jag där på besök just då. Vi pratade jobb. Jag sa att jag var trött på jobbet jag hade och att jag ville testa något nytt – både yrkesmässigt och geografiskt. Samtalet kom snart in på Stockholm och mer specifikt på balkongrenovering. Detta eftersom har bedrev ett företag inom den branschen.

 

Det ena ledde till det andra och 4 veckor senare var jag på plats med packade väskor.

 

Ovido - Quiz & Flashcards