Direktlänk till inlägg 11 mars 2022

Nyttan av marknadsanalys

Av Alex Sander - 11 mars 2022 18:56

Jag lovade att återkomma med någon slags amatörmässig analys av vår marknadsanalys. En metaanalys helt enkelt. Detta ska jag i alla fall ge er idag. För er som inte hängt med kan jag dra det hela lite snabbt: Vi har kört vår verksamhet, vårt företag, i 4 år och egentligen bara tutat och kört hela vägen. Det har aldrig riktigt funnits tid att stanna och känna efter. Det har varit full fart hela vägen, och det har varit utmanande. Någon sa till oss att vi borde genomföra en marknadsanalys. Jag frågade varför. En väldig okunnig fråga förstås, men den skedde oavsett. Jag fick beskrivet för mig vad en marknadsanalys kan leda till och lät genomföra en genom ett proffsbolag. Det är bland de viktigaste besluten vi tagit på bolaget. Idag ska jag alltså redogöra för de uppenbara vinster jag kan se efter marknadsanalysen.

 

Förståelse för kunden

 

Det första argumentet för varför man bör genomföra en marknadsanalys är för att lära sig om målgruppen. Detta sa både vänner och folk på nätet om saken. Det rådde inga tvivel om att detta var ett resultat av en marknadsanalys. På förhand förstod jag inte syftet. Det gör jag verkligen nu. Vi har fått en tydlig bild av vem kunden är. Vilka vi bör försöka nå och, inte minst, vilka som inte är våra kunder. Detta har sedan hjälpt oss att förstå hur vi ska kommunicera med kunderna/målgruppen.

 

Kunskap om produkten

 

Varför ska folk köpa vår produkt när det finns ca 10 liknande? Detta är en fråga som vi aldrig tidigare reflekterat över särskilt noga. Vad är det egentligen som särskiljer oss från konkurrenterna och deras produkter? Hur kan detta nyttjas? Vi lärde oss mycket om oss själva, och om den produkt vi erbjuder på marknaden, av marknadsanalysen. Ovärderlig kunskap om ni frågar mig.

 

Lärdomar om mig själv

 

Detta ska för allt i världen inte glömmas bort. De krångligaste gåtorna, eller knutarna om man så vill, finns inom en. Att lösa/lösa upp dem kan vara oerhört svårt om ingen berättar för en hur man gör. Marknadsanalysen vi lät genomföra öppnade saker hos mig. Saker som gör mig till en bättre företagare och, ännu viktigare, människa.

 

Jag kommer verkligen genomföra sådana analyser oftare. Just nu känns det bra att anlita vår nya partner för en ny marknadsanalys. I framtiden kanske detta skiftar. I de läget kan vi kanske behöva lära oss att genomföra marknadsanalys in-house.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alex Sander - Lördag 20 april 19:37

Är du orolig för dina rör? Det kan vara en rimlig eller obefogad rädsla, men det finns hjälp; huvudstaden kryllar av rör, så självklart kan du även hitta firmor som utför rörinspektioner i Stockholm. En sådan kontroll kan lugna dig, antingen ser det ...

Av Alex Sander - 30 december 2022 18:15

Vi berättar sagor på kvällarna. Detta gör oss på inget sätt unika. Jag skulle säga att det snarare gör oss väldigt mainstream. Däremot så är den unika aspekten att vi hittar på sagorna i stunden tillsammans med barnen. Javisst, helt improviserat och ...

Av Alex Sander - 28 juni 2022 10:03

Jag har tillåtit mig själv att skryta lite under senaste tiderna. Det är ett jävla otyg egentligen, om ni frågar mig. Jag brukar inte uppskatta skryt i vilken form det än presenteras. Jag gillar inte när jag själv gör det eller när folk i min omgivni...

Av Alex Sander - 21 juni 2022 11:38

Jag kommer nu att göra något som jag inte alls gör särskilt ofta. Jag kommer att blanda in mitt privatliv, mitt arbetsliv, i den här bloggen. Vanligtvis brukar dessa två liv hållas isär. Det finns många argument för varför det är en bra idé, enligt m...

Av Alex Sander - 12 juni 2022 14:18

Mammas dödsbo i Stockholm har bidragit till olika saker. Jag menar, det faktum att hon inte längre finns hos oss är tragiskt nog. Men det är just det som det är: Tragiskt. Det finns liksom inte någon variation i känslorna. När det var tal om dödsbot ...

Ovido - Quiz & Flashcards