Alla inlägg den 26 oktober 2021

Av Alex Sander - 26 oktober 2021 19:31

Jag har nämnt detta förut men jag gör det gladeligen igen. När ni ska välja bland budfirmor så finns det vissa fundamentala saker att tänka på. Detta säger jag utifrån erfarenhet. I mitt yrke ingår det ofta att boka budfirmor för transporter av olika slag. Inlägget riktar kanske in sig mot er som har liknande professionella roller främst men inte enbart. Det finns stor anledning att känna till dessa saker om budfirmor även för privatpersoner.

 

För det första ska man tänka på att budfirmor måste vara seriösa. Seriositeten kan observeras i många olika aspekter av ett företag. Det kan handla om deras framtoning vilket förstås i sig kan handla om väldigt olika saker. Hur ser deras hemsida ut? Ser de ut som ett pålitligt företag som jag, som kund, ska kunna lita på? För många kan det kanske tyckas märkligt att se till den grafiska utformningen för budfirmor. Det må så vara men jag är personligen övertygad om att detta ofta kan vara betydande för verksamheten i stort. Budfirmor är precis som andra typer av varumärken i vissa hänseenden. Tilltalas jag av deras marknadsföring och framtoning? Det är en viktig kärnfråga i sammanhanget.

 

En annan sak som är viktigt att tänka på hos budfirmor är förstås innehållet. Vet budfirmorna egentligen vad de snackar om? De finns en paradox här. Sannolikt så vet jag som kund mindre om branschen än vad budfirmorna vet. Därför är det svårt att skönja vad som är rätt och vad som eventuellt är fel. Det bästa jag som kund kan göra här är därför att besöka hemsidan och kanalerna till flera olika budfirmor. På så vis kan jag jämföra informationen och själv avgöra vad jag tycker verkar mest pålitligt.

 

Det tredje tipset som jag har kring budfirmor är att ta kontakt. Ring och kolla. Ofta finns det en växel och personen i andra änden vill säkerligen berätta lite om företaget. Snacka en stund, känn av hur firman känns. Hur är intrycket?

 

Under åren i min bransch har jag varit i kontakt med ett dussin budfirmor. Det är inte många som är direkt dåliga men de som är bäst märker verkligen ut sig i mängden. Samarbetet går liksom som ett rinnande vatten. Alla tar ansvar för sin del och service-mindsetet går inte att ta miste på. Man är nöjd från första stund.

 

Ovido - Quiz & Flashcards