Direktlänk till inlägg 25 april 2020

Konsultjobb som språngbräda till arbetslivet

Av Alex Sander - 25 april 2020 14:32

I nästan 15 år av mitt arbetsamma liv arbetade jag under bedrövliga förhållanden. Förlåt, alla som jag arbetade med då och som läser detta. Men det var verkligen inte snyggt. Dåliga arbetstider. Helt och hållet emot alla regler vad gällde antal arbetade dagar och timmar i rad. En chef som hade väldigt svårt att respektera oss som jobbade och slet ”på golvet”. Sedan höll det på så. Jag bytte förvisso arbete någon gång under perioden, men det var samma på nästa ställe. Sedan skaffade jag mig ett konsultjobb, och allting förändrades.

 

Detta är ungefär 10 år sedan. Jag började som logistik-konsult. Jag lade in ordrar och administrerade kundregister, vilket såklart inte är särskilt avancerat. Men det blev mer och mer konsultjobb på företaget. Jag fick så småningom ansvar för fakturor. Först krediteringar och sedan yttersta ansvar för att alla fakturor blev rätt. Konsultjobbet ledde mig uppåt i företaget, ett steg i taget. Tre gånger blev jag befordrad på 2 års tid. Det var naturligtvis mycket bra för självförtroendet. Jag kände efter det att allt kunde hända.

 

Konsultjobbet gjorde mig till expert inom mitt område. Administrations-nestorn kallades jag internt. Naturligtvis på skoj till viss del, men jag gillade det och ägde det. När sedan mitt konsultjobb skulle övergå till fast anställning sa jag Tack men Nej tack och gick vidare. Konsultjobb var min grej, och det skulle jag fortsätta med.

 

Jag gick vidare till ett större bolag som levererade matvaror och blev ganska omgående logistikchef. Det funkade kanon. Jag kände att jag kunde mina grejer och det gjorde att jag blev bra på att både lära upp och delegera. Efter att jag varit verksam inom logistiken tog jag steget till Operations. COO var min nya position, fortsatt som konsultjobb på samma firma. Det kändes lite småknackigt i början men så småningom vande jag mig. Det blev faktiskt väldigt bra, och jag lyckades visa på bra driftsiffror.

 

När jag sedan blev erbjuden fast tjänst som COO kände jag att jag fick ge upp min principfasthet. Konsultjobb är väldigt bra för någon som vill klättra i karriären. Men när ett erbjudande är tillräckligt starkt så måste man våga ta språnget.

 

Idag är jag fast anställd, men jag ser tillbaka på mina tidigare år med glädje. Om du funderar på att byta bana men inte vet hur du ska göra. Våga testa konsultjobb! Skulle det visa sig att det inte är något för dig så har du i alla fall testat. Det kommer att vara en värdefull erfarenhet.

 

Tro mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alex Sander - Lördag 20 april 19:37

Är du orolig för dina rör? Det kan vara en rimlig eller obefogad rädsla, men det finns hjälp; huvudstaden kryllar av rör, så självklart kan du även hitta firmor som utför rörinspektioner i Stockholm. En sådan kontroll kan lugna dig, antingen ser det ...

Av Alex Sander - 30 december 2022 18:15

Vi berättar sagor på kvällarna. Detta gör oss på inget sätt unika. Jag skulle säga att det snarare gör oss väldigt mainstream. Däremot så är den unika aspekten att vi hittar på sagorna i stunden tillsammans med barnen. Javisst, helt improviserat och ...

Av Alex Sander - 28 juni 2022 10:03

Jag har tillåtit mig själv att skryta lite under senaste tiderna. Det är ett jävla otyg egentligen, om ni frågar mig. Jag brukar inte uppskatta skryt i vilken form det än presenteras. Jag gillar inte när jag själv gör det eller när folk i min omgivni...

Av Alex Sander - 21 juni 2022 11:38

Jag kommer nu att göra något som jag inte alls gör särskilt ofta. Jag kommer att blanda in mitt privatliv, mitt arbetsliv, i den här bloggen. Vanligtvis brukar dessa två liv hållas isär. Det finns många argument för varför det är en bra idé, enligt m...

Av Alex Sander - 12 juni 2022 14:18

Mammas dödsbo i Stockholm har bidragit till olika saker. Jag menar, det faktum att hon inte längre finns hos oss är tragiskt nog. Men det är just det som det är: Tragiskt. Det finns liksom inte någon variation i känslorna. När det var tal om dödsbot ...

Ovido - Quiz & Flashcards