Direktlänk till inlägg 26 juni 2019

Framtidens biltvätt

Av Alex Sander - 26 juni 2019 09:31

Alla som har en fungerande syn vet att det finns många biltvättar i vårt avlånga land. Och det
är inte särskilt konstigt, om man tänker efter. Det svenska vägarna består av såväl snö och
regn som grus, lera och damm, beroende på årstid. Det finns helt enkelt många olika sätt att
smutsa ner bilen på här uppe i norr.   


Jag tycker om att ha ren bil. Min Passat är silverfärgad och fin, men det krävs inte många
meter på vägarna för att den vackra lacken ska bli klädd i smuts. ”Tvätta bilen då?” svarar
kanske någon på det, men min relation till att rengöra bilen är inte helt okomplicerad. Jag
tycker nämligen också om att vara klimatsmart. Ett intresse som under många år har stått i
direkt konflikt till att tvätta bilen. Traditionell biltvätt, ni vet sån som sker med
högtryckstvätt och gula svampar som löddrar sådär mysigt, kan vara vansinnigt
miljöförstörande. När du besöker en tvättfirma och ber att få bilen ren med hjälp av sådana
metoder kan du räkna med att hundratals liter vatten slösas. Det rinner rakt ner i brunnarna
och drar med sig massor av kemiska rengöringsmedel rakt ner i marken. Tyvärr dominerar
fortfarande den här miljöförstörande stenåldersmetoden på firmorna ute i landet. Men
tiderna håller på att förändras!

Biltvättsrevolution!
Jag läste just en artikel som visade på att allt fler biltvättar går ifrån traditionella metoder till
mer hållbara lösningar. Den revolutionerande metoden kallas ångtvätt, och den tar just nu
över den svenska marknaden i allt större utsträckning. Genom att tvätta bilen med hjälp av
ånga istället för vatten kan man räkna med en förbrukning som är många gånger mindre än
vid traditionell tvätt. Ångan kan rengöra ytor och vrår i bilen där vattentvätt länge har haft
svårt att komma åt ordentligt. Man behöver inte riskera att skada lacken på grund av
högtryckstvätt, och man kan dessutom trygga sig med att metoden oftast är helt fri från
kemikalier! Det sistnämnda är en otroligt viktig seger för miljön, eftersom rengöringsmedel
länge har varit den allra största boven i dramat om rena bilar!


Äntligen kan vi som värnar om miljön få rena bilar utan att få dåligt samvete. Tänk bara på
att trenden kring klimatsmart tvätt gör att många bolag uppger sig för att vara något de inte
är. En biltvätt är inte miljövänlig bara för att den har en skylt som säger det. Det är
metoderna som betyder något. Viktigt att tänka på är också att du, som kund, inte ska
behöva bli ruinerad för att du väljer den här typen av service. Så, för att vara på den säkra
sidan:


1. Gör din research. Erbjuder verkligen företaget det som de lovar gällande klimatsmart
tvättservice?
2. Bli inte lurad. Undersök vem som kan ge dig bäst pris på miljövänlig biltvätt innan du
väljer firma.


Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alex Sander - Lördag 20 april 19:37

Är du orolig för dina rör? Det kan vara en rimlig eller obefogad rädsla, men det finns hjälp; huvudstaden kryllar av rör, så självklart kan du även hitta firmor som utför rörinspektioner i Stockholm. En sådan kontroll kan lugna dig, antingen ser det ...

Av Alex Sander - 30 december 2022 18:15

Vi berättar sagor på kvällarna. Detta gör oss på inget sätt unika. Jag skulle säga att det snarare gör oss väldigt mainstream. Däremot så är den unika aspekten att vi hittar på sagorna i stunden tillsammans med barnen. Javisst, helt improviserat och ...

Av Alex Sander - 28 juni 2022 10:03

Jag har tillåtit mig själv att skryta lite under senaste tiderna. Det är ett jävla otyg egentligen, om ni frågar mig. Jag brukar inte uppskatta skryt i vilken form det än presenteras. Jag gillar inte när jag själv gör det eller när folk i min omgivni...

Av Alex Sander - 21 juni 2022 11:38

Jag kommer nu att göra något som jag inte alls gör särskilt ofta. Jag kommer att blanda in mitt privatliv, mitt arbetsliv, i den här bloggen. Vanligtvis brukar dessa två liv hållas isär. Det finns många argument för varför det är en bra idé, enligt m...

Av Alex Sander - 12 juni 2022 14:18

Mammas dödsbo i Stockholm har bidragit till olika saker. Jag menar, det faktum att hon inte längre finns hos oss är tragiskt nog. Men det är just det som det är: Tragiskt. Det finns liksom inte någon variation i känslorna. När det var tal om dödsbot ...

Ovido - Quiz & Flashcards