Direktlänk till inlägg 9 april 2021

Solcellspaket och ökande värden

Av Alex Sander - 9 april 2021 14:14

För ungefär 5 år sedan tog min mamma och pappa ett stort steg. Ett stort steg både ekonomiskt och moraliskt, skulle man kunna säga. Det var nämligen så att de, till sitt stora hus utanför stan, skaffade ett solcellspaket. De hade funderat över saken länge. Detta efter att en granne till dem hade låtit installera solcellspaket i sin villa. De ville inte vara sämre. Avundsjukan i kombination med det, som tur är, växande intresset för miljöfrågor fick dem att göra slag i saken.

 

Som klimatkämpe blev jag oerhört stolt över att två personer i deras ålder kunde tillåta sig att förändras på det sätt de gjorde. Ett solcellspaket är kanske inte en så stor sak för en relativt välbetalt och ung villaägar-familj. För dem var steget till solcellspaket betydligt längre, och därför förtjänar dem en ordentlig eloge.

 

Nåväl, åren med solcellspaketet gick och det var inte direkt något som någon tänkte på. Det rullade på. Solenergin kom in och gjorde sitt jobb. Sedan uppstod omständigheter i familjen som jag inte kommer gå in på närmare här. Mamma och pappa valde att sälja sitt kära hus. Först ville de att någon av oss barn skulle ta över det men så blev det aldrig. Vi hade vårt på det torra, och dessutom hade alla redan solcellspaket.

 

Det var här, mitt i allt elände, som något otroligt hände. De fick nästan dubbelt så mycket för sitt hus än vad de hade väntat sig. Vi förstod knappt vad som hände när mäklaren ringde och presenterade alla bud. Det var tydligen två budgivare som inte gav sig. De skulle ha huset. Tydligen angav båda budgivarna solcellspaketet som en viktig anledning till varför de ville ha det så gärna. 

 

Det var vad jag hade sagt till mamma och pappa hela tiden. Att solcellspaketet skulle höja värdet på hela fastigheten. Det fungerar så. Jag vet eftersom jag själv är i branschen. Det är en stensäker investering i framtiden att låta installera solcellspaket. Man sparar pengar från dag 1, man har ett klimatsmart hushåll och man kan med största sannolikhet sälja med stor vinst. Så blev det för mina föräldrar. Så blir det varje dag för mängder av äldre människor som säljer av huset för något mindre.

 

Jag har sagt det förr och jag kommer säga det många gånger till: Solcellspaket är alltid en bra idé!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alex Sander - Lördag 20 april 19:37

Är du orolig för dina rör? Det kan vara en rimlig eller obefogad rädsla, men det finns hjälp; huvudstaden kryllar av rör, så självklart kan du även hitta firmor som utför rörinspektioner i Stockholm. En sådan kontroll kan lugna dig, antingen ser det ...

Av Alex Sander - 30 december 2022 18:15

Vi berättar sagor på kvällarna. Detta gör oss på inget sätt unika. Jag skulle säga att det snarare gör oss väldigt mainstream. Däremot så är den unika aspekten att vi hittar på sagorna i stunden tillsammans med barnen. Javisst, helt improviserat och ...

Av Alex Sander - 28 juni 2022 10:03

Jag har tillåtit mig själv att skryta lite under senaste tiderna. Det är ett jävla otyg egentligen, om ni frågar mig. Jag brukar inte uppskatta skryt i vilken form det än presenteras. Jag gillar inte när jag själv gör det eller när folk i min omgivni...

Av Alex Sander - 21 juni 2022 11:38

Jag kommer nu att göra något som jag inte alls gör särskilt ofta. Jag kommer att blanda in mitt privatliv, mitt arbetsliv, i den här bloggen. Vanligtvis brukar dessa två liv hållas isär. Det finns många argument för varför det är en bra idé, enligt m...

Av Alex Sander - 12 juni 2022 14:18

Mammas dödsbo i Stockholm har bidragit till olika saker. Jag menar, det faktum att hon inte längre finns hos oss är tragiskt nog. Men det är just det som det är: Tragiskt. Det finns liksom inte någon variation i känslorna. När det var tal om dödsbot ...

Ovido - Quiz & Flashcards